Followers

NOTICE:

Now you can click on photo and it will zoom in. Thanks to the HighSlide Javascript. How to do it? its in my "Blog Stuff" page...

Saturday, September 25, 2010

Home » , , , , , , » Nuklear untuk negara. Akhirnya?

Nuklear untuk negara. Akhirnya?


Tak bukannya nuklear missile or nuklear bom, tapi Janakuasa Nuklear..




KUALA LUMPUR 22 Sept. - Tenaga Nasional Bhd. (TNB) telah menghantar lapan kakitangannya melanjutkan pengajian lepas ijazah dalam bidang teknologi nuklear di luar negara dalam usaha membangunkan teknologi alternatif itu di Malaysia pada masa depan.


(Utusan Malaysia) 

Memang perkembangan yang memberangsangkan, bayang kan korang tengah drive dari KL nak ke utara and bila lalu dekat kawasan Gurun, tu korang nampak benda macam ni kat belah kiri (hypotetically la).







Mesti berasa kagum dengan struktur tu, aku tau aku memang kagum dengan "cerobong asap nuklear tu", Tapi tak tau la masyarakat sekeliling sebab Janakuasa Nuklear nih adalah benda yang amat bahaya kalau tersalah handle.


Silap-silap akan jadi macam Chernoybl, haa naya..


Human error, machine error semuanya menyumbang ke arah kemalangan yang dahsyat.


Tapi think positively, aku memang sokong Nuklear power plant nih sebab mengurangkan dependency kat Coal untuk generate elektrik dan dalam lifetime aku nih nak gak rasa makan steak yang dimasak dengan microwave oven yang guna tenaga Nuklear ni kan..


Kerajaan target by tahun 2021 akan ada la satu janakuasa nuklear ni kat Malaysia, tapi location nya dimana?


for sure bukan kat Penang sebab KM Penang dah bagi warning takkan membenarkan janakuasa dibina di Pulau Pinang.




kuman: study habis-habis sebelum laksanakan dan dengar nya Iran berminat untuk buat knowledge transfer ni ke Malaysia, ni peluang terbaik negara.

2 Comments this post:

Rina Lia (◕‿◕)✿ said...

sebenarnya nuclear taklah seburuk sperti yg disangke..cume ramai think negatively tanpa kaji dulu..

much more, nuclear is better than coal.

go go nuclear!

Unknown said...

go nuklear also...boleh la jadikan pengganti coal.. tapi coal dah murah skrang kan... so bila nak join team Nuklear TNB? :D

Related Posts with Thumbnails