Followers

NOTICE:

Now you can click on photo and it will zoom in. Thanks to the HighSlide Javascript. How to do it? its in my "Blog Stuff" page...

Wednesday, October 20, 2010

Home » , , , » Tutorial simple: Screen Capture untuk save image

Tutorial simple: Screen Capture untuk save image

Aku dapat soalan dari cik Feez http://cucuatokaji.blogspot.com/



seperti biasa, bila org bertanya kena jawab...

sekali lagi cara aku nih maybe a bit sengal sebab aku cuma guna Photoscape jer untuk semua blogging image aku untuk edit etc. Sbb aku memang tak tau guna Photoshop, susah ehhehe

1. Pertamanya: download Photoscape kat SINI. Free of Charge and carik Download page kat tab kat atas tu.



2. Lepas tu install macam biasa.
3. Try guna tengok dan akan dapat la dia punya front page tu camni...

Photoscape Main page




4. Click kat yang dalam bulatan tu "Screen Capture"
5. Lepas tu akan dapat screen camni.




6. Lepas tu, (apa yang aku selalu buat) select windows mana nak di capture and then click kat "Capture Full Screen".
Gambaq yang kita capture tu nanti akan direturn ke dalam Photoscape Editor siap untuk diedit, crop dan sebagainya.


So camtu la caranya aku capture image yang ada kat blog aku nih...(image aku sendiri la) :)

Harap-harap tutorial aku yang sengal ni membantu. ada soalan susulan sila tanya jangan segan.

Takat yang tau bleh la aku bantu.. :D

24 Comments this post:

Ibu Aqmar said...

ooo cengitu ek..akak selalu guna ai/photoshop yg dh ade..hehe.good info.:)

Kalamhati said...

btul..so far photscape paling mudah nak guna kot..tp takde Photoscape utk Macbook..uwaaa

ekceli ada byk cara utk print screen ni kuman kan?..akak biasa tekan ctrl+command+3 utk Macbook..trus dia capture..then tugas kita crop ngan edit je la..=)

sab said...

yeah! kite gunakan cara yg same la cik kuman! huhu..

incek kuman..err..err..teringin nak tgk muke ur wife and anak u..huhu :)

Unknown said...

gud info,
nak try yg tu nanti..
sbb slame ni den guno Screen Snaper v2.7 utk vista..

sarah-najwan said...

crop guna photoscape lagi terang..

akak guna cara zmn tok nadok aje..hehe..save as pic kat desktop..then p/scape aje..heheh..

Yatre Hayati said...

owh tak tahu lak photoscape ley wat mcm tu! hek eleh. asal lombap sangat aku ni.

Unknown said...

slalu print screen lepas tu paste kt paint je. huhuhu. thanx 4 de info. :)

one2paii said...

betul2 photoscape pun dah ok..xpun print screen cam biasa jerk,xpun save as,semua leh..nice info bro

H.A said...

hahahah..adeyyy..terfamous jap..ngeheheh..thank u kuman....ayyaa...feez ade photoshpo...takpela i try photoscape la pulak ye..heheh.. :)

H.A said...

thankk uu sooo much :)

Hairil Rizal said...

Boleh gak guna cara panjang...

Pegi ke page yg kita nak...

Tekan button 'Prt Sc Sys Rq' kat keyboard...

Buka application 'Paint'...

Tekan button 'Paste' dlm Paint...

Start edit gambar e.g. crop, cut, dll.

Save as JPEG, GIF...

wan syamilah said...

photoscape mmg best kan...simple & mesra pengguna...

Recent Post "Roda-Roda Pangan Lumpur"

Gayahspears said...

hihi.. aku pon nk tny gak.. nty ko mesti tulis n3 pasai aku kan?? huhu
kuman aku nk tny nih camne nak buat org sayang kita??? lalalalal

cik violet said...

macambest tutorial ni..i nak buat nanti..makaseh ea..;)

LadyBird said...

senang ke ek? biasanya lady gune photoshop..

Kak Amy said...

salam...

amy pun gunakan cara yg same la..

Unknown said...

@akma: kalau dah terer PS teruskan heheh bagus PS nih... Photoscape untuk newbie cam aku ehheh

@kalam: takkan takde? tapi mac punya editor lagi best kan.. respect org yg guna Mac..

Unknown said...

@sab: sama la kita ek.. :o)
gambaq wife & anak? ehehhe diorang camera & internet shy.. tengok la nanti camne....

Unknown said...

@ayaz: itu pun ok gak... banyak option ehheh

@sarah: janji hasil nya sama.. heheh camne pun takpe

Unknown said...

@yatre... bukan ka hng mmeg pakai Photoscape kan? bukan lombab.. cuma tak tau hehehe

Unknown said...

@coco: itu pun ok... memana yag senang..

@Feez: takpe.. try jer menana yang senang... :D

Unknown said...

@Hairil: aku dului pun buat camtu gak ehehh

@one2paii: sharing is caring.. :D

Unknown said...

@syamila; mmg mesra pengguna... banyak lagi yg nak kena explore...

@violet: sila try ehheh ilmu kena try abru ebrkesan

Unknown said...

@Gayah: uiihhh camna aku nka jawab soalan camtu.... aduhai...

@lady: mudah & senang..

@Amy: dah start popular dah Photoscape nih :D

Related Posts with Thumbnails