Followers

NOTICE:

Now you can click on photo and it will zoom in. Thanks to the HighSlide Javascript. How to do it? its in my "Blog Stuff" page...

Wednesday, October 06, 2010

Home » , , » Apa perasaan jadi seorang pelajar yang pandai dan bijak?

Apa perasaan jadi seorang pelajar yang pandai dan bijak?

Apa perasaan jadi seorang pelajar yang pandai dan bijak?

Aku ada sorang adik ipar yang nak ambil SPM tahun nih, dia baru jer abis Percubaan SPM 2 minggu sudah and tengah tunggu result percubaan dia la.

Yang syok nya sekarang dia dah dapat 8A dari 10 subjek yang dia amik.

Kagum betul aku and memang seronot tengok dia belajar.
Dia cuma belajar dirumah pada waktu lepas sebelum subuh (dalam jam 6:45am dah keluar tunggu bas), dan waktu malam dalam jam 8-10pm ajer.


Kalau Weekend jam 5 dia dah bangun and study sampai jam 8am

Selebihnya dia cuma belajar di sekolah dalam kelas dan berdiskusi dengan kawan-kawan kat sekolah dan tuisyen 2 jam seminggu selang selang subjek.

Weekend selalunya dia berfacebook setiap jumaat, dan kengkadang dalam jam 4-5ptg setiap hari.

Cita-cita dia nak buat medic so bagi aku usaha dia untuk kearah kedoktoran tu memang dah betul la.

Ok berbalik pada soalan aku tadi tu, apa perasaan jadi student pandai ek?


aku masa belajar dulu memang tak pandai. Aku rasa kalau aku belajar kat sekolah zaman sekarang nih memang la aku dapat no last semedang dah tu mesti exam SPM pun tak layak masuk univ.

Nasib baik masa belajar dulu aku keadaan zaman tak macam sekarang dimana zaman sekarang nih
bebudak dapat 10A1 adalah perkara biasa.

Zaman aku dulu nak dapat 5A pun kira dah terer dah, kalau  6A boleh masuk ke program ATU dah (American Top Universiy).

Memang aku kagum ngan bebudak skrang.

tapi aku rasa tekanan pun ada jugak kat diorang nih sebab tengok kengkawan semua excellent takkan diorang tak excellent kan?

So, apa ek perasaan jadi budak pandai?
yang kengkawan selalu jadikan reference?
tanya soalan?
jawab soalan?

haaa jeles betul aku... camno rasanya ek.

aku tanya adik ipar aku, dia senyum jer. Still aku tak dpat jawapan dari dia.
BTW, adik ipar aku tu pompuan...

kuman: jeles-jeles, kalau aku bleh buat SPM lagi sekali (dengan soalan zaman aku) sure aku pulun giler eeheh

11 Comments this post:

Pinky Pixie said...

untung dia kalau da memang pandai.. mungkin berkat doa bapak kot.. hihi
kalo nak bljar xpyah hard sgt.. rasenyala.. heee~

-Incek Fik- said...

Secara lazimnyer, setiap manusia di muka bumi nie dianugerahkan oleh Pencipta dengan otak dan akal yang sama...

Cume ia bergantung kepada usaha dan daya fikiran untuk memaksimumkan penggunaan otak kita supaya menjadi yang lebih terbaik dan mampu untuk mencedok ilmu Allah yang terbentang luas nie..

Sesungguhnya tidaklah sia-sia Allah menciptakan otak melainkan untuk berfikir dan berenung akan keagungan Yang Maha Esa~

Gayahspears said...

pandai tu bagus untuk menjamin kehidupan yang sempurna tapi kalo terlebih pandai pon susah jugak!!! betoi tak??? hahahah

NARDtheNERD said...

spm sekarang bukan macam spm dulu..
la ni dah ada..
A+
A
A-
dalam result.
peluang nak dapat A lagi tinggi.

i rasa la. hehe.

AngahSayang2314 said...

dah otak jenis pick-up cepat tul dapat bila membaca ke??? apa ke?? otak kita nie lain kumon oiiiii angah pun tak la pandai mana gak kau tanya la sapa yg pandai hehehe

Ummi Hanie said...

sy pun dpt 5A jer SPM..tu pun dikira the best kat skolah masa tu...skolah private,kecik jer..mmg femes ler..kih3x ;p

PMR alhmdllh 9A..nk kata sy ni pandai sgt idak juge..biase2 je..
berangan nk ambik medic jugak masa tu tp abah x bagi smbung blajo..apekan daya..

Unknown said...

@pinky: berkat doa org tua memang mujarab

@Fickry: sangat bersetuju

Unknown said...

@gayah: terlebih pandai or buat-buat pandai memang menyusahkan ehhe

Unknown said...

@Nard: logik juge ekk... A- pun still A kan heheh

Unknown said...

@angah: hahhah otak season nak wat camno..

Unknown said...

@ummi: laaa kalau idak sure kita dah ada DR Ummie dah ehehhe

Related Posts with Thumbnails