Followers

NOTICE:

Now you can click on photo and it will zoom in. Thanks to the HighSlide Javascript. How to do it? its in my "Blog Stuff" page...

Thursday, October 14, 2010

Home » , , » Akibat suka berleter...pedoman suami-isteri...

Akibat suka berleter...pedoman suami-isteri...

Aku dapat melalui Email...

kepada bakal2 suami dan suami
tidak lupa jugak kepada isteri2 dan bakal2 isteri..
Bacalah dengan hati yang terbuka dan minda yang tenang jangan emosi la
 


Ada seorang suami yang hidupnya tertekan kerana isterinya kuat berleter.
Setiap hari isterinya akan beleter tak kira masa.
Balik kerja lambat setengah jam, berleter.
Bangun tidur lewat, berleter.
Rumah berselerak sikit, berleter.

Oleh kerana sudah tidak tahan dengan leteran isterinya itu, si suami berjumpa dengan Hj. Ahmad, imam di kampungnya selepas solat jumaat.
Hj. Ahmad ni memang terkenal dengan warak dan kepandaiannya mengubat pelbagai penyakit.

Bila diceritakan oleh si suami tentang perangai isterinya, Hj. Ahmad ni tersenyum dan bagitau pada si suami.

"Betoi ka hang ni dah tak larat dengaq bini hang berletiaq".

"Betoi haji. Saya minta tolong sangat pada pak haji ni".

"Kalau macam tu, hang bagi ubat ni kat minuman bini hang, biaq dia tidoq lena. Lepas tu hang pi buang dia kat dalam satu lubang yang dalam".

"Itu saja ke haji?"

"Itu saja. Hang pi buatlah apa yang aku suruh. Tapi hang jangan menyesal di kemudian hari."

"Terima kasihlah haji, tengoklah nanti macam mana".


Si suami ni rasa tak tergamak nak buat apa yang Hj. Ahmad tu suruh.
Tapi bila tiba di rumah saja, si isteri terus berleter.

"Orang lain pun sembahyang Jumaat juga, tapi tak ada lah balik sampai lewat sangat.
Awak ni merayau ke mana?.
Lain kerja tak ada, asyik merayau, merayau, merayau. 
Cubalah ingat sikit orang kat rumah ni."

Olah kerana tak tertahan dengan leteran si isterinya ni, si suami ni pun nekad nak buat apa yang Hj. Ahmad ajar pada dia tadi.

Waktu maghrib tu, lepas saja selesai sembahyang, si suami ni bancuhlah ubat yang diberi oleh Hj. Ahmad tu tadi.
Dia pun beri kat isterinya.
Si isterinya pun sambil mengambil air itu sempat lagi berleter,

"Ni buat-buat baik ni ada lah sebabnya tu. Mesti ada hati nak tambah bini lagi. Tu yang konon-konon buat baik ni".

Selesai saja minum air tu, si isteri terus tertidur tak sedarkan diri.
Si suami pun angkat si isteri ni tadi dan bawak ke belakang rumah.
Di sana ada sebuah perigi buta yang dah 20 tahun tidak digunakan.
Sampai kat perigi buta tu, si suami ni pun terus campak isterinya ke dalam.
Si suami pun pulang ke rumah.

Keesokkan harinya, si suami ni rasa aman.
Tak ada orang berleter dia bangun lewat.
Balik kerja pun tak ada orang berleter.
Dia rasa selesa duduk di rumah.

Masuk hari kedua, si suami ni rasa lain macam.
Rasa rindu pulak pada leteran isterinya.
Dia dah mula rasa gelisah.
Sepanjang hari tu asyik teringat aje pada isterinya.
Masuk hari ketiga, si suami tahu dia tak boleh hidup tanpa isteri dia.
Selepas saja solat maghrib kat masjid, dia pun berjumpa dengan Hj. Ahmad.

"Haji, saya rasa menyesallah haji sebab buang isteri saya dulu. Boleh tak saya dapatkan balik isteri saya tu?".

"Itulah hang. Aku dah bagitau kat hang. Kalau hang nak buat, jangan menyesal.
Laa ni aku pun tak tau apa nasib bini hang. 
Aku nak tolong pun aku tak jamin bini hang selamat atau tidak. 
Tapi hang boleh pi cuba. 
Malam ni juga, hang kena pi tempat hang buang bini hang tu, hang bawak sekali tali panjang. 
Hang campak tali tu masuk ke dalam lubang tempat hang buang bini hang, lepas tu hang selawat 3 kali. 
Lepas selawat 3 kali, hang tarik tali tu ke atas. 
Hang cuba 3 kali. Kalau lepas 3 kali pun bini hang tak keluaq, maknanya bini hang dah mampuih la."

Si suami pun tanpa berlengah terus balik ke rumah, ambil tali panjang dan terus pergi ke perigi buta tempat dia
mencampakkan isterinya 3 hari yang lepas.

Sampai saja di perigi buta tu, si suami tu terus mencampakkan tali ke dalam perigi buta tu.
Selepas saja selawat 3 kali, si suami tu tariklah bini dia naik ke atas.
Selepas habis tali tu di tarik ke atas, tiada isterinya keluar.

Si suami cuba buat kali yang kedua.
Kali ni dia selawat 7 kali pulak. Tapi usahanya masih hampa.
Si suami ni pun mulai risau. "Dah mati ke bini aku ni"

Si suami cuba buat kali yang ketiga.
Kali ni dia selawat 11 kali.
Bila ditarik tali tu ke atas, dia terasa berat.
Hati si suami begitu gembira.
Selepas habis tali tu ditarik ke atas, yang keluar dari perigi tu bukan isterinya tapi
satu jembalang yang berbulu amat lebat.

"Siapa kau ni? Mana bini aku? Celaka lah kau kalau kau makan bini aku!"

Jawab si jembalang tu, 
"Aku ni penunggu perigi buta ni. 
Dah bertahun aku duduk kat sini.
Tapi sejak bini kau datang, aku jadi tak senang duduk. 
Hari-hari, pagi, petang, siang, malam asyik berleter, berleter, berleter. 
Aku sampai naik berbulu satu badan 
Aku dah tak tahan. 
Aku nak pindah pergi tempat lain. 
Kalau kau nak bini kau, kau ambillah dia kat bawah tu. 
Aku pun dah tak tahan lagi dah".

Hah?moral of the story?jembalang pun tak tahan dengor org yg suka berleter tau!!!

17 Comments this post:

sab said...

haha. adeih..tak leh bla..

sharifuddin N shakina said...

cis..seram sejuk baca kol 5 pagi ni..haha..hampeh tol..
tkejut tgk gmbr tu..sib bek jauh..

latest entry kina: contest sempena genap 2 bulan

sarah-najwan said...

hahhaa..lawak2..power betul kuasa leteran nih..hantu jembalang pom xtahan wey...heeeeeeeeee

Kuman Chaos said...

@sab: hahahha

@Shakina: gambaq jembalang biasa la kan... haaa link dah jadi nampak :D

F.I.C.K.R.Y said...

Hahahaa... suspen giler citer ko nie... Hampeh jer aku baca khusyuk² hahahaa...
Last² ending dier tak boleh blah hahahaa...
Tapi serius citer ni lawak...
Jembalang pon berbulu satu badan tak suke kene leter hahahaa...
Adoyai... meriah aku gelak baca entry ko ni hakhakhakkkk~

Encik MamaT said...

leteran adalah irama muzik dalam rumah tangga... andai ianya irama nasyid.. syahdu di dengar.. andai irama rock.. bingit di dengar.. muahaha

ummi iman said...

uihss..terkejut ummi membaca nya..(mula la berfikir banyak tak ummi membebel)

Hairil Rizal said...

Muahahaha!
Mmg lucu... betul betul Ho Liao!! :D

Ummi Hanie said...

berleter itu boleh tp biar berpada...

cube kalo bini seminggu takde berleter kat umah,kompem sunyiiii..hehehehhh ;p

p/s : sy xberleter dgn laki sgt ok,dgn anak2 iye ;p

Kuman Chaos said...

@Fickry: hahah bagus bagus gelak nih adalah jogging dalaman eheheh

Kuman Chaos said...

@Encik: betul.. kalau sentimental sedap jer.. kalau mai dangdut.. abis.. ahha

Kuman Chaos said...

@hairil: hahaha mmg pun boleh gelak selalu

Kuman Chaos said...

@ummie-hanie: haha jgn sampai anak anak buat macam dalam cerita tu dah ler ehhehe

Kuman Chaos said...

@ummi-iman:terkejut tapi best kan kak? sesikit takpe

aYaz said...

erkk...
mcm nk condemn istri je camtu..
huhuhu..

AngahSayang2314 said...

kalau berleter tu bole tapi jgn keterlanjuran angah pun kalau berleter pun berpada2 ngan hubby hehehe

cikgu isza said...

kalau xnak isteri berleter.. jangan buat perkara yang menyebabkan leterannya berkumandang..
;)

Related Posts with Thumbnails